In dit artikel worden allereerst een aantal begrippen toegelicht, zoals vrijheidsgraden, motorische leerfasen volgens Bernstein, redundantiemanagement, exploitatie van de biomechanica van het bewegingsapparaat en het amplitude-frequentieparadigma. Vervolgens wordt aan de hand van twee experimenten inzicht gegeven in de neuromotorische strategieën die mensen hanteren om de vele vrijheidsgraden van het bewegingssysteem te benutten bij het uitvoeren van repeterende, doelgerichte bewegingstaken. Hierna worden de resultaten van beide onderzoeken besproken, aan de hand van een aantal informatiemanagementprincipes waarop het neuromotorisch systeem aangestuurd kan worden. Ten slotte is beschreven hoe de vermelde inzichten vanuit de cognitieve neurowetenschappen te vertalen zijn naar een fysiotherapeutische bijdrage aan het herstel na een totale knievervanging.
Auteurs | Bosga, J. |
---|---|
Thema | Motorisch leren |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 8 december 2010 |
Editie | Physios - Jaargang 2 - editie 4 - Editie 4, 2010 |
Na het lezen van dit artikel:
• weet u op basis van welke principes de vrijheidsgraden in het bewegingssysteem georganiseerd kunnen worden;
• bent u op de hoogte van de motorische leerfasen volgens Bernstein;
• kunt u het belang van de biomechanische krachten voor het menselijk gedrag inschatten;
• weet u wat in biologische systemen onder coördinatie wordt verstaan;
• hebt u inzicht in het belang van fundamenteel motorisch onderzoek voor de onderbouwing van fysiotherapie.
Er zitten geen programma's in het winkelmandje