Om resultaten van de fysiotherapeutische zorg in beeld te brengen worden door de patiënt gerapporteerde uitkomsten gebruikt. Zulke uitkomsten worden meestal gemeten met vragenlijsten, ook wel ‘patient reported outcome measures’ (PROM) genoemd. Gebundelde PROM’s zijn om te rekenen naar indicatorscores. Een kwaliteitsindicator geeft een aanwijzing (indicatie) voor eventuele verschillen in kwaliteit van zorg. Om de uitkomsten van fysiotherapeutische zorg bij patiënten met rugpijn en patiënten met COPD systematisch in kaart te brengen zijn minimale datasets vastgesteld. Op basis daarvan zijn kwaliteitsindicatoren ontwikkeld waarmee fysiotherapeuten hun eigen resultaten vergelijken met die van collega’s om hun kwaliteit te verbeteren. De uitkomstmetingen zijn ook te gebruiken om stakeholders, zoals patiënten, verwijzers en verzekeraars, inzicht in de zorgkwaliteit geven. Ervaringen van fysiotherapeuten met het gebruik van uitkomsten voor kwaliteitsverbetering en het inzichtelijk maken van hun kwaliteit aan externen zijn overwegend positief. Voor brede toepassing van de data en externe transparantie is dataverzameling door een grote groep praktijken over een langere periode nodig. Hierbij dient aandacht te zijn voor een uniforme wijze van dataverzameling, weergave van gecorrigeerde data en ondersteuning van fysiotherapeuten bij de inzet voor kwaliteitsverbetering.
Auteurs |
Verburg, A.C.
van Dulmen, S.A. van der Wees, P.J. |
---|---|
Thema | Big data |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 1 december 2021 |
Editie | Physios - Jaargang 13 - editie 4 - Editie 4, 2021 |
Na doornemen van dit artikel:
Er zitten geen programma's in het winkelmandje