Taakgericht behandelen bij kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen (VI)

Door op 01-09-2024
  • 00Inleiding
  • 01Motorische ontwikkelingsproblemen
  • 02Taakgericht of functiegericht behandelen
  • 03Motorisch leren bij taakgericht behandelen
  • 04Programma’s voor taakgericht behandelen
  • 05Participatie, zelfbeeld en levenskwaliteit
  • 06Conclusie
  • 07Reacties (0)

Samenvatting

Kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen, al dan niet in combinatie met ADHD, een autismespectrumstoornis of een specifieke leerstoornis, hebben nood aan ondersteuning die erop gericht is de participatie en levenskwaliteit te bevorderen. Indien behandeling nodig is, dient ook die activiteiten- en participatiegericht te zijn. Er is momenteel geen evidentie dat functiegerichte therapie, gericht op de vermeende onderliggende mechanismen, helpt om de behandeldoelen op participatieniveau te bereiken. Richtlijnen stellen daarom dat taakgericht oefenen aangewezen is. Taakgericht oefenen betekent dat de te verbeteren activiteit ook daadwerkelijk geoefend wordt. Er is evidentie voor taakgerichte programma’s zoals Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) en Neuromotor Task Training (NTT). De toepassing van taakgerichte behandeling vereist kennis van de principes van motorisch leren zodat de meest efficiënte leerstrategieën toegepast worden en transfer en retentie van het geleerde gerealiseerd worden.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Bar-On, L.
Waelvelde, H. Van
Thema Hoofdartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 1 september 2024
Editie Physios - Jaargang 16 - editie 3 - Editie 3, 2024

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze e-learningmodule:

  • begrijpt u het onderscheid tussen taak- en functiegericht behandelen;
  • hebt u inzicht in de complexiteit van taakgericht behandelen bij DCD;
  • erkent u het belang van participatie als behandeldoel bij DCD.

 

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje