Kinderen met motorische ontwikkelingsproblemen, al dan niet in combinatie met ADHD, een autismespectrumstoornis of een specifieke leerstoornis, hebben nood aan ondersteuning die erop gericht is de participatie en levenskwaliteit te bevorderen. Indien behandeling nodig is, dient ook die activiteiten- en participatiegericht te zijn. Er is momenteel geen evidentie dat functiegerichte therapie, gericht op de vermeende onderliggende mechanismen, helpt om de behandeldoelen op participatieniveau te bereiken. Richtlijnen stellen daarom dat taakgericht oefenen aangewezen is. Taakgericht oefenen betekent dat de te verbeteren activiteit ook daadwerkelijk geoefend wordt. Er is evidentie voor taakgerichte programma’s zoals Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) en Neuromotor Task Training (NTT). De toepassing van taakgerichte behandeling vereist kennis van de principes van motorisch leren zodat de meest efficiënte leerstrategieën toegepast worden en transfer en retentie van het geleerde gerealiseerd worden.
Auteurs |
Bar-On, L.
Waelvelde, H. Van |
---|---|
Thema | Hoofdartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 1 september 2024 |
Editie | Physios - Jaargang 16 - editie 3 - Editie 3, 2024 |
Na het bestuderen van deze e-learningmodule:
Er zitten geen programma's in het winkelmandje