Toepassing van de old way-new way-leerstrategie in de fysiotherapeutische revalidatie

  • 00Inleiding
  • 01Oude versus nieuwe informatie
  • 02Het hiërarchische model van het zenuwstelsel
  • 03Toepassen van de old way-new way-strategie
  • 04Praktijkvoorbeelden
  • 05Conclusie
  • 06Reacties (0)

Samenvatting

Dit artikel beschrijft de toepassing van de leerstrategie ‘old way-new way’ bij therapeutische interventies in de revalidatie. De strategie is toe te passen wanneer blijkt dat de patiënt moeite heeft om nieuwe (deel)vaardigheden aan te leren vanwege de interferentie met de reeds bestaande manier van bewegen. Dit gebeurt vooral als nieuwe vaardigheden wel aangeleerd zijn, maar iemand door vermoeidheid, stress of dubbeltaken terugvalt in de oude manier van bewegen. Besproken worden welke neurale structuren betrokken zijn bij bekende, geautomatiseerde en nieuwe bewegingen in relatie tot aandacht en sensorische informatieverwerking. Bij deze leerstrategie is het belangrijk dat er niet alleen aandacht besteed wordt aan de nieuwe, maar ook aan de actuele, ‘oude’ manier van bewegen. De verschillende fasen die doorlopen moeten worden bij het toepassen van deze methode komen aan de orde. Deze fasen worden verder toegelicht aan de hand van twee voorbeelden van het toepassen van deze strategie in de dagelijkse fysiotherapiepraktijk: een patiënt met een cerebrovasculair accident (CVA) die sleept met een voet en een patiënte met een totale knieprothese die problemen heeft met symmetrisch belasten.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Janssen, E.
Cranenburgh, B. van
Hogeweg, J.,
Thema Hoofdartikel
Publicatie 12 maart 2018
Editie Physios - Jaargang 10 - editie 1 - Editie 1, 2018

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • kent u de betrokkenheid van verschillende hersenstructuren bij bewust en automatisch bewegen;
  • herkent u situaties waarin u de old way-new way-leerstrategie kunt toepassen;
  • kunt u de patiënt op een heldere manier informeren over deze leerstrategie;
  • kunt u de verschillende fasen van de old way-new way-leerstrategie benoemen en beschrijven;
  • kunt u in de eigen praktijk het principe van old way-new way toepassen bij patiënten.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje